Funcțiile lubrifianților
- reducerea fricțiunii și uzurii între piesele aflate în contact
- funcționarea ca agenți de răcire pentru piesele foarte fierbinți
- prelungirea duratei de funcționare a motorului
- micșorarea consumului de carburant
- protecția împotriva coroziunii
Lubrifianții sunt compuși din circa 93% ulei de bază și 7% aditivi chimici sau alte componente.
Uleiul de bază
Uleiurile de bază utilizate sunt obținute din petrol, împreună cu uleiurile sintetice și cele pe bază vegetală, care se pot încorpora pentru obținerea aplicațiilor speciale. De accea, performanțele uleiului finit depind foarte mult de tipul uleiului de bază.
Uleiurile de baza difera foarte mult in structura moleculara precum si in proprietatile fizico-chimice, functie de sursa si calitatile petrolului si metodele de procesare utilizate.
Aditivii
În adiție la uleiurile de bază, ceea ce producatorii numesc „pachete de aditivi” apar automat în componența unei game foarte largi de lubrifianți comerciali, iar menirea acestora este de a le îmbunătăți performanțele . În funcție de aplicațiile pentru care sunt fabricați lubrifianții, ponderea aditivilor în compoziție variază de la > 1% la 25% iar în unele cazuri chiar un procent mai mare.
- Iată ce trebuie sa facă pentru uleiurile dumneavoastră un pachet de aditivi:
- protejarea suprafetelor metalice (inele, rulmenti, angrenaje, etc)
- extinderea gamelor de aplicatii ale lubrifianților
- prelungirea vieții lubrifianților
Clasificarea lubrifianților
După diferențele din compoziția de bază, lubrifianții pot fi:
- Lubrifianți minerali – sunt fabricați integral din ulei mineral, au vâscozitate redusă și se evaporă la temperaturi ridicate.
- Lubrifianți semisintetici – sunt fabricați prin adăugarea unei părți sintetice, un amestec de uleiuri minerale cu uleiuri de sinteză, amestec menit să le mențină clasele de vâscozitate .Prezintă o tendință mai redusă la evaporare decât uleiurile minerale.
- Lubrifianți sintetici – sunt în întregime fabricați din baze sintetice, fără nici un adaos de ulei mineral. Aceste uleiuri se comportă excelent la sarcină mare, sunt recomandate cu precădere motoarelor performante, au o tendință scăzută de evaporare și protejează motorul împotriva agenților de uzură și coroziune. Mențin o presiune stabilă, nu se cocsifică și permit rapid pornirea motorului la temperaturi scăzute.
Nivele de performanță
Nivelurile tehnice de performanță ale uleiurilor sunt impuse prin norme specifice de clasificare stabilite de organizații internaționale acreditate. Organizațiile care impun clasificările grupelor de uleiuri sunt:
- API – American Petroleum Institute (Institutul American al Petrolului)
- ACEA – Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile)
- SAE – Society of Automotive Engineers (Societatea Inginerilor Constructori de Masini)
Clasificarea API
Simbolul ‘S’ se utilizează pentru motoarele pe benzină iar simbolul ‘C’ pentru motoarele diesel. Performanța uleiului este reprezentată gradat pornind de la prima literă a alfabetului. Cu cât a doua literă se apropie mai mult de finele alfabetului, cu atât clasa de calitate a uleiului este mai performantă.
MOTOARE PE BENZINĂ
Categorie | Descriere |
---|---|
SM | Pentru toate motoarele auto actuale |
SL | Pentru motoarele auto de generație 2004 și mai vechi |
SJ | Pentru motoarele auto de generație 2001 și mai vechi |
SH | Pentru motoarele auto de generație 1996 și mai vechi Categorie validă când este precedată de categoriile „C” actuale |
SG | Pentru motoarele auto de generație 1993 și mai vechi |
SF | Pentru motoarele auto de generație 1988 și mai vechi |
MOTOARE PE MOTORINĂ (DIESEL)
Categorie | Descriere |
---|---|
CJ-4 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii impuse motoarelor din generatia 2007. Sunt special concepute pentru a sustine durabilitatea sistemului de control al emisiilor in motoarele echipate cu filtre de particule sau alte sisteme avansate de post-tratament al emisiilor. |
CI-4 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii elaborate in 2002 cu intrare in vigoare in 2004. Uleiurile CI-4 sunt formulate pentru a sustine durabilitatea motoarelor dotate cu sisteme EGR de recirculare a gazelor si care utilizeaza carburanti Diesel cu un continut de sulf de pana la 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE, CF-4, CG-4 si CH-4. Unele uleiuri pot avea calificarea CI-4 Plus. |
CH-4 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii din 1998. Uleiurile CH-4 sunt special concepute pentru a putea fi utilizate impreuna cu combustibili Diesel cu un continut de sulf de pana la 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE, CF-4 si CG-4. |
CG-4 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi supuse unor solicitari severe ce utilizeaza combustibili Diesel cu un continut de sulf de sub 0.5%. Uleiurile CG-4 sunt destinate motoarelor ce corespund cerintelor impuse de standardele pentru emisii din 1994. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE si CF-4. |
CF-4 | Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi natural aspirate sau supraalimentate (turbo). Pot inlocui uleiurile din clasele CD si CE. |
CF-2 | Pentru motoare de mare viteza in 2 timpi supuse unor solicitari severe. Pot inlocui uleiurile din clasa CD-II. |
CF | Pentru motoare diesel off-road cu injectie indirecta si alte motoare Diesel, inclusiv cele care utilizeaza combustibili cu un continut de sulf de peste 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasa CD. |
ULEIURI DE TRANSMISIE
Categorie | Descriere |
---|---|
GL-4 | Pentru transmisiile cu angrenaje hipoide ale vehiculelor care funcționează cu viteze mari și cupluri mari |
GL-5 | Pentru transmisiile angrenajelor hipoide ale mijloacelor de transport care funcționează în condiții de viteză mare și sarcini cu șocuri sau viteze mari și cupluri mici, precum și cu viteze mici și cupluri mari |
Clasificarea ACEA
ACEA clasifică aplicațiile uleiurilor de motor prin litere și numere. Literele reprezintă motoarele de tipul:
- A (A1-A5) = motoare pe benzină
- B (B1-B5) = automobile cu motoare diesel de volum mic, camionete și camioane de gabarit mic
- C (C1-C3) = automobile cu motoare diesel cu filtre de particule
- E (E1-E7) = motoare diesel de putere mare
Numărul care urmează literei corespunzătoare tipului de motor, diferențiază nivelurile de performanță din cadrul unei clase; astfel, cu cât este mai mare numărul cu atât sunt mai ridicate performanțele uleiului.
- Clasa A – pentru motoare pe benzină:
- A1 – vâscozitate mică, economie de combustibil.
- A2 – calitate normală, interval de schimb normal.
- A3 – vâscozitate mare, protecție sporită, interval de schimb prelungit.
- A5 – motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerințele de vâscozitate de la A1/B1 + cerințele de protecție de la A3/B3.
- Clasa A/B – uleiuri pentru motoare pe benzină și Diesel:
- A1/B1 – Uleiuri destinate motoarelor pe benzină și Diesel ale autoturismelor și camionetelor , special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu vâscozitate scăzută, pentru un nivel scăzut al frecării.
- A3/B3 – Uleiuri cu clase de vâscozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzină sau Diesel de înaltă performanță ale autoturismelor și camionetelor și/sau pentru intervale extinse de schimb, acolo unde acest lucru este recomandat de producătorul motorului și/sau pentru cazurile în care se utilizează uleiuri cu vâscozități scăzute pe tot parcursul anului.
- A3/B4 – Uleiuri cu clase de vâscozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzină sau Diesel cu injecție directă (pumpe duse), dar și celor din clasa B3.
- A5/B5 – Uleiuri cu clase de vâscozitate foarte stabile, recomandate pentru intervale extinse de schimb, în cazul motoarelor pe benzină sau Diesel de înaltă performanță ale autoturismelor și camionetelor ușoare, special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu vâscozitate scăzută.
- Clasa B – pentru motoarele diesel ușoare:
- B1 – vâscozitate mică, economie de combustibil.
- B2 – calitate normală, interval de schimb normal.
- B3 – vâscozitate mare, protecție sporită, interval de schimb prelungit.
- B4 – motoare de puteri mari cu injecție directă.
- B5 – motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerințele de vâscozitate de la A1/B1 + cerințele de protecție de la A3.
- Clasa C – uleiuri pentru motoare cu catalizator
- C1 – C2 – C3 – Uleiuri cu clase de vâscozitate foarte stabile, compatibile cu sistemul catalizator, recomandate motoarelor pe benzină sau Diesel de înaltă performanță ale autoturismelor și camionetelor ușoare. ATENȚIE ! Aceste uleiuri pot fi nepotrivite pentru unele motoare. Pentru mai multă siguranță este recomandat să se consulte manualul autovehiculului.
- Clasa E – pentru motoarele diesel cu solicitări severe (Heavy Duty):
- E2 – schimb de ulei normal; sunt uleiuri de uz general pentru motoare Diesel natural aspirate sau supraalimentate (turbo) supuse unor solicitări medii și severe, în condițiile unor intervale de schimb normale.
- E3 – performanțe ridicate.
- E4 – schimb de ulei prelungit; sunt uleiuri cu clase de vâscozitate foarte stabile, performante in mentinerea unei suprafețe curate a pistonului, conferă protecție împotriva uzurii, au capacitate dispersantă împotriva depunerilor și prezintă stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate ce răspund cerințelor privind emisiile impuse de standardele Euro 1, Euro 2, Euro 3 și Euro 4 și care funcționează în condiții foarte dificile. Pot fi utilizate în motoarele fără filtre de particule, în unele motoare cu sistem EGR de recirculare a gazelor și în unele motoare prevăzute cu sistem SCR de reducere a noxelor, însă recomandările constructorilor de motoare pot varia, în aceste condiții fiind util și necesar să se consulte manualul autovehiculului.
- E5 – îndeplinesc cerințele de performanță ale categoriei E3/E4 și API CH-4.
- E6 – Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate, cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 și Euro 4 . Pot fi utilizate în motoarele cu sistem EGR de recirculare a gazelor, cu sau fără filtre de particule și în motoarele prevăzute cu sistem SCR de reducere a noxelor Nivelul de calitate E6 este recomandat cu precădere motoarelor prevăzute cu filtre de particule și a fost conceput să se utilizeze în combinație cu carburanți Diesel cu un conținut redus de sulf.
- E7 – sunt uleiuri cu clase de vâscozitate foarte stabile și eficiente în menținerea unei suprafețe curate a pistonului și a interiorului cilindrului. Asigură excelentă protecție la antiuzură și împotriva depunerilor de la nivelul turbocompresorului, au capacitate dispersantă împotriva depunerilor și prezintă stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate , cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 și Euro 4 și care funcționează în condiții dificile, pot fi utilizate în motoarele fără filtre de particule și pentru majoritatea celor care sunt prevăzute cu sistem EGR de recirculare a gazelor, și a celor prevăzute cu sistem SCR de reducere a noxelor.
Clasificarea internațională SAE a vâscozităților uleiurilor, în funcție de temperatura de lucru
VÂSCOZITATEA
Vâscozitatea este unitatea de măsură a fricțiunii interne a lichidului, în cazul uleiurilor de motor desemnând fluiditatea acestora funcție de temperatură. În termeni generali aceasta reprezintă rezistența relativă la curgere a unui fluid sau ‘grosimea’ filmului acestuia, astfel un ulei trebuie nu numai să fie suficient de „subțire” ca să curgă bine la temperaturi joase, dar să și rămână suficient de „gros” ca să mențină o protecție adecvată la temperaturi înalte.
Indexul de vâscozitate al unui ulei este tendința lui de a-și schimba vâscozitatea funcție de schimbarea temperaturii. Cu cât indexul vâscozitătii este mai mare, cu atât mai consistentă va fi vâscozitatea la schimbările de temperatură.
Vâscozitatea potrivită este unul din cele mai importante criterii de performanță ale uleiului de motor. Performanțele de bază ale unui motor depind de vâscozitatea uleiului folosit: cu cât uleiul este mai gros, cu atât vâscozitatea acestuia va fi mai mare.
Uleiurile multigrad, comparativ cu uleiurile monograd, au un nivel constant de vâscozitate pe o plaja larga de temperaturi, care ne ofera posibilitatea de a utiliza aceleasi uleiuri vara si iarna si usureaza pornirea motorului.
Ele sunt mai fluide la rece si mai putin fluide la cald decat uleiurile monograd corespondente.
Conform normelor SAE pentru vascozitate, daca luam ca exemplu un ulei de tipul 15W40, intelegem ca primul numar – respectiv 15 – reprezinta fluiditatea la rece iar litera W(winter) inseamna ‘iarna’. Cu cat cifra este mai mica: 0, 5, 10, 15 etc., cu atat pornirea la rece se face mai usor iar motorul va fi protejat impotriva uzurii. Al doilea numar – respectiv 40 – reprezinta fluiditatea la cald si indica rezistenta si capacitatea de ungere a uleiului la temperaturi ridicate.